Egy öreg könyvesboltban mindig elkerülhetetlen, hogy legyenek öreg könyvek is – ha rosszul mérjük fel egy-egy kiadás népszerűségét, vagy váratlanul rossz kritikákat kap egy-két nevesebb elemzőtől, akkor könnyen a nyakunkon maradhat belőle több példány is. Ilyen esetben akár évekig is a polcokon csellenghet, amíg nem találunk valakit, akit érdekelhet, vagy le nem selejteztük.
Idén amikor elkezdtük a megmaradt könyvek összegyűjtését, rájöttünk, hogy több olyan értékes darab is van, amit nem lenne szívünk kidobni. Az elektromos tervezésről például egy komplett tankönyvsorozatot találtunk, amit annak idején nem vásároltak meg, de úgy éreztük, hogy most egy hozzáértőnek nagyon sokat számíthatna.
Eldöntöttük tehát, hogy legalább ezt az egyet megpróbáljuk eljuttatni egy elektromos tervezőhöz, aki esetleg ismerhet olyan helyet, ahol érdeklődők könnyen elolvashatják. Így aztán az interneten utánanéztünk, hogy hol lehet olyan emberhez elérhetőséget találni, majd mindenkit megkérdeztünk, hogy el tudna-e jutni egy elektromos tervezés tankönyvet olyan emberhez, aki hasznát veszi.
Sikerült is találnunk egy olyan embert, aki nagyra tartotta az adott tankönyvcsaládot, és mondta, hogy jó pár ismerőse örülne neki, hogyha tudna belőle olvasni. Megbeszéltük tehát, hogy a leselejtezendő példányokat neki juttatjuk el belőle, ő pedig mindent megtesz, hogy azok továbbra is a felelős és jó elektromos tervezésre taníthassák majd a fiatalokat.
Ő még arra is tudott magyarázatot adni, hogy miért lehettek olyan kevéssé népszerűek ezek a könyvek. Elmondta ugyanis, hogy az elektromos tervezés konkrét fizikai oldala mellett nagyon sokat foglalkoznak úgymond inkább vállalkozói, menedzsment szemléletű dolgokkal is, amit nem minden akademikus nézett jó szemmel.
A legtöbben, amikor elektromos tervezésre akarják tanítani a fiatalokat, úgy gondolják, hogy csak a komoly tényadatok azok, amik említést érdemelnek, és semmi másra nem kell kitérni. Így az olyan nehezen megfogható dolgokat, mint a vásárlók igényeinek folyamatos és pontos figyelése, nem szokták elmondani az előadásaikon.
Ez a tankönyvcsalád pedig abból a feltevésből indul ki, hogy egy jó szakember nem csak az elektromos tervezés számszer részét veszi elő: belátja, hogy a vállalkozók sikere ennél jóval több összetevőből áll. Talán az egyik legfontosabb tényező az, hogy pontos és precíz legyen az ember, az időpontokban és a munkában is. Hiába érthet az ember olyan jól a szakmához, ahogy csak az fizikailag elképzelhető, ha olyan a helyzet, hogy a vevő nem elégedett a munkájával valamilyen más indok miatt, nem fogja hamar ajánlani az ismerőseinek. Egy ilyen dolog lehet például a határidők betartása (egy új lakásnál ne kelljen például a beköltözés után még egy hétig a sötétben lakni az elektromos tervezés csúszása miatt) vagy a pontosan érkezés a megbeszélt munkákra.
Ezek hangsúlyozása, a szerint a szakember szerint, akivel mi beszéltünk, ugyanolyan veszélyes, mintha az anyag ismerete hiányzik. De ez a tankönyv még ennél többet is tartalmaz, amik gyakran nem kerülnek elő, pedig hasznosak lennének. Vannak benne például valódi esettanulmányok: egy jó szakember élete során rengeteg helyen fordul meg, nagyon sok projekten dolgozik. Ilyenekből ők tapasztalatot szereznek, belesétálnak hibákba, amikből tanulnak, és ezeket később gyakran elmesélik a fiatalabb szakembereknek, hogy ők már ne kövessék el ugyanazokat.
Ez egy nagyon jó hagyomány, hisz egy kezdő elektromos tervező így nagyon sok zsákutcát el tud kerülni, és már az első ügyfele előtt hallhat például olyanról, hogy miért fontos a pontos igényeken korán megismerni és mindig szem előtt tartani – ami végül is a munka egy nagyon fontos része.
Amikor ő tanult, még sok ilyen történetet hallott a tanáraitól, az egyetemi rendszer változása miatt azonban ez már kezd kimaradni az oktatásból. Az olyan tankönyvekre, amik pedig még ezt a régi rendszert követik, szinte vadászni kell – kivéve persze, amikor ilyen egyszerűen az ember kezébe kerül.